Skipavika Terminal AS – redegjørelse om aktsomhetsvurderingen ihht. åpenhetsloven

1. Innledning
Åpenhetsloven pålegger Skipavika AS som omfatter Skipavika Terminal og Skipavika Offshore Services å gjennomføre en aksomhetsvurdering. I redegjørelsen er det beskrevet hvordan Skipavika AS har forankret ansvar, og vurdert risiko basert på kartlegging. Det er iverksatt tiltak knyttet til faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold knyttet til virksomheten.

2. Om Skipavika Terminal AS og Skipavika Offshore Services
Skipavika er leverandør av produkter og tjenester i samsvar med maskindirektivet
2006/42/EF DNV Standard DNV-ST-N00l, Marine Operations and marine Wananty. Selskapet ble stiftet 10.12.2013 og startet drift fra januar 2014. Selskapet har kontorer og område på Ånneland og driver virksomhet i Norge. Selskapet er et havne-terminalt selskap som tilbyr tjenester innen lastehåndtering, lagring og transport.
Administrasjonen rapporterer til daglig leder som rapporterer til styret.
Skipavika Offshore Services er 100 % eid av Skipavika Terminal.

3. Produkter, tjenester og marked
Skipavika Te1minal AS tar imot serviceoppdrag på skip og rigger, lagrer og vedlikeholder utstyr. Skipavika Terminal leverer hovedsakelig tjenester til Offshore og Maritim industri. Virksomheten er organisert gjennom prosjekter med ulik stønelse, kompleksitet og varighet. Oppdragsgivere er selskaper hjemmehørende i Norge, hovedsakelig innenfor maritim, oUe- og gassnæringen.
Skipavika Offshore Services retter seg mot og tilbyr tjenester mot følgende bransjer: Olje & Gass og Maritim Industri.
Skipavika Offshore Service AS er en totalleverandør på services og vedlikehold av utstyr for onshore og offshore industrien. Skipavika Offshore Services deltar i tillegg på ombyggingsprosjekt innen rigg og skip i Mongstad havnebasseng.

4. Rutiner og interne retningslinjer som virksomheten har for arbeidet med åpenhetsloven
Aktsomhetsvurderinger i relasjon til åpenhetsloven er nedfelt i selskapets ledelseskvalitetssystem og er integrert i rutiner og prosesser som virksomheten drives og styres etter. Respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold er forankret i selskapets etiske retningslinjer, politikker og er publisert internt gjennom personalhåndboken.
Det er utarbeidet prosedyre for onboarding av nyansatte og innleide som skal sikre at alle blir gjort kjent med, og får opplæring i selskapets kvalitetsledelsessystem med tilhørende retningslinjer og prosedyrer.
Skipavika Terminal AS ønsker å sikre en ansvarlig leverandørkjede der menneskerettigheter ivaretas og respekteres.
Selskapets prosedyre for innkjøp legger føringer for at innkjøp kun kan foretas hos evaluerte og godkjente leverandører sty1i gjennom kvalitetsledelsessystemet. Leverandører som Skipavika tar i bruk skal gjennom en leverandørevaluering. Evalueringen omfatter kartlegging hvorvidt leverandørene har rutiner for å motvirke brudd på menneskerettigheter. Kartlegging og godkjenning av leverandører skjer gjennom spøneskjema.